12 tips att hålla ditt nyårslöfte

Nu menar jag löftet om att förbättra sitt hälsoliv, träna och bli fit. Andra löften har jag ingen expertis-kunskap om. Eller…?

Jag bjöds in till Gomorron Sverige för ett år sen för att prata om det ökade träningsintresset som vaknar hos väldigt många under januari-månaden.

Att på ett par minuter få mitt största brinnande intresse sammanfattat var svårt.
När, var, hur man ska äta rätt och träna rätt, hitta motivationen, behålla sin nya livsstil går inte att avhandla i en mening. Jag skulle kunna snacka i timmar!

Men jag nöjer mig med att ge 12 goda tips som avser hålla ditt nya träningsliv vid liv.

1. Gör det för dig. Studier visar att människor som är ”externt motiverade” – det vill säga, börja gymma för att imponera på någon annan – inte håller fast vid det. De som ”internt motiverad” – vilket innebär att de tränar för att de själva uppskattar fördelarna med det – är de som håller kvar sin träning på sikt.

2. Ta små steg. När du går för fort fram, kan du komma du att skada dig och hamna i bakslag. Ta det lugnt med att komma igång. Använd sunt förnuft och lyssna på kroppens signaler. När det blir lättare, kan du göra det mer utmanande. Lägger du ribban för högt kommer du att förknippa varje träningsstart som något för jobbigt och i framtiden kommer att dra dig för att ta tag i den igen.

3. Ha tålamod. Ingen blir världsmästare vid första träningspasset. Varje övning tar tid att öva in. Du får kläm på det snart nog om du fortsätter att göra din insats.

4. Variera din träning. Prova olika typer av träning för att hålla intresset vid liv. Om crosstrainer maskinen är den du alltid utövar din cardio på, prova på trappmaskinen istället. Kanske växla mellan maskiner med fria vikter eller t.o.m. kroppsegen träning med högre intensitet. Du behöver inte hitta på nya träningsrutiner varje vecka, men variationer förnöjer. Och dessutom kan det ge en kick i vidareutvecklingen.

5. Ta med en kompis. När dina inre demoner beordrar dig att slå dig ned i soffan istället för att entra löpbandet, kan en träningspartner styra dig tillbaka i rätt riktning. Det är lättare att banga gymmet än svika den vän som väntar på dig där.

Kevin o Mike ABS-box

Träna med kompis. Drivande och roligt.

6. Få in vanan. Din träning ska vara lika mycket en vana som att borsta tänderna eller äta frukost. När det är en del av din rutin, kommer du inte ens tänka på det. Inom några månader, kan fitness vara ett återkommande inslag i din vardag.

7. Lev i nuet. Så vad spelar det för roll om du missat en vecka eller två på gymmet och festat loss några helger? Låt skulden stanna i det förflutna. Du har en chans att komma tillbaka till din rutin i dag. Det behöver inte vara allt eller inget.

Startträning

Det behöver inte vara allt eller inget

8. Var realistisk. Du kommer inte att skala av 10 kg på en vecka. Sikta på något som är realistiskt som ett första steg. Till exempel, öka din träningsdos från 2 till 3 dagar i veckan, eller träna i 30 minuter varje gång.

9. Logga din träning. För en träningsdagbok eller använd en app för att dokumentera dina framsteg – till exempel hur mycket du springer, går eller lyfter och hur många kalorier du bränner.

10. Belöna dig själv! Det tar veckor att se verkliga förändringar. Även ett kilo av viktminskning eller ett kilo ökad muskelmassa är ett framsteg. Belöna dig själv med att gå på bio en kväll eller få en skön massage/spa?

11. Kontinuitet. Det är bättre att träna 1 timme i veckan i resten av livet än att träna 6 dagar/v i 2 veckor.

12. Planering. Sätt en plan och avsätt tid för din träning. Misslyckas i planering är att planera att misslyckas. Även om du inte alltid klarar att hålla planen så är det bättre än att inte ha någon plan alls.

Vi kan egentligen göra listan ännu längre, men om vi nöjer oss så här så länge. Och jag har fortfarande inte avslöjat mitt mest hemliga motivator-vapen. Det som inte anses så korrekt, skulle jag tro.

Stay tuned, stay curious.