Hitta tillbaka till motivationen

DSC_1772

Formcheck – alltid i början av året. Kan bara bli bättre!

Att hitta tillbaka till träningsmotivationen kan vi, som har kört ett tag, ibland få svårigheter med. Och det är helt OK.

Ni som har nyligen avgett nyårslöftet om ett hälsosamt 2016 med träning och förbättrad kosthållning, har allt de roliga med förväntningarna framför er. Så till er säger jag GRATTIS!! Kommer bli grymt!

Men jag vänder mig idag till oss som varit igång och börjar kunna rutinerna men ändå lät den falla bort till förmån för julfirandet, mellandagarna, nyår och de sköna lediga dagarna. Frukost med familjen som görs lite extra, bullfika på varm choklad eller kaffe efter en promenad ute i kylan, mysmiddag på kvällarna – under de gångna 2-3 veckorna. Trots att man varit ledig så har inte träningen legat som prio just för att den tillhör en rutin vi har under en vardag – kanske. Lediga dagar, betyder ju ledigt från rutinerna också? Eller?
Nåväl, detta drabbar mig! Det drabbar många, jag vet. Det märks framför allt att det faktiskt under andra veckan i januari inte är så knökat på gymmet under peak-tiderna på en måndag som det var i november.

Tränad kropp är en färskvara. Att börja träna igen efter några veckors uppehåll kan samtidigt vara efterlängtad men man kan även möta på visst motstånd i kroppen, och därmed kommer också motståndet i tankarna.

Min första träning igår, sen mitten på december var mer av en formcheck. (Ett eller två pass med petande på någon maskin eller hopp samt gång på löparband tittande på film samtidigt räknar jag inte in som träning.)

Det gnisslar och svider i musklern när jag utför övningarna. Som en mini-sträckning ungefär. Några tunga vikter handlade det inte om så den där endorfin-kicken infann sig aldrig och kunde heller inte motverka djävulen på min ena axel som säger ”du, det räcker. Du ska ju inte köra så hårt på ditt första pass. Vi kommer igång bättre nästa vecka”

Det finns ingen anledning att hålla igen efter 3 veckors uppehåll, faktiskt! Så mycket styrka eller muskelminne har jag inte tappat. Men jag lät det ske med löfte till mig själv att ge mer idag.

Jag skiljer inte så mycket från många andra när det gäller att hålla mig inom komfort zonerna. Men jag vet också att det handlar om en mental inställlning SAMT vetskapen om att jag kan mer. Och för er som aldrig testat gränserna så är det svårt att jobba bort bekvämligheterna.

KixsDet finns en anledning till varför jag ibland driver mina kunder hårt på passen, för att visa dem att de kan så mycket mer än de intalar sig själva. Gång på gång motbevisar jag dem när de i början av varje set säger ”den vikten kommer jag inte orka hela setet”  Bara genom att ens uttala den tviveln har du förminskat din egen förmåga med flera procent! Och ändå så klarar de av allt till slutet. Visst, segt och tungt sista 3 – repsen, men det är precis vad som krävs för att höja sig till nästa nivå.

Med den erfarenheten så hoppas jag att när mina kunder står där på egna ben inne på gymmet själva, ska komma ihåg att de kan mer än vad de själva sätter sin egna ribba för. Alltid utmana sig själv och hitta motivationen i att hela tiden förbättra sig. Prova att sätta upp egna mål för varje träning. Sök utmaningen och därmed få motivationen att träna fastän det är tungt. Det gör inget om ni missar att få upp vikten sista repsen, bara ni går ifrån den med vetskapen om att ni har försökt – och kommer att fortsätta försöka igen tills ni nått det målet.

IMG_4869En annan sak som tidigare har motiverat mig enormt är logga min träning med vikt, set och reps.  Vecka för vecka se utvecklingen. På den tiden via Funbeat. Numera finns det massor av kostnadfria tjänster på nätet och apps. Det är så roligt och blir mer konkret istället för att luddigt försöka lägga varje pass på minne. Då har jag också upplevt framgångarna som luddiga och inte lika peppande.

Nu fotar jag eller dokumenterar med film istället även om det blir mer sporadiskt så är det iaf milstolpar i min utveckling. Men inget slår en rutinmässig logg över sin träning – varje gång. Gärna skriva hur det kändes med dagens energiflöde som också fler och fler noterar hör ihop med kostintaget.

Det finns flera sätta att motivera sig. Jag har ytterligare ett sätt som är rätt kontroversiellt. Men den tänker jag spara till ett annat avsnitt där jag ska avslöja en av mina bästa motivator-motor.

Stay tuned! Stay motivated!