Jag har så ont i kroppen – och det är DITT fel!

En av de bästa komplimanger jag kan få av någon, klient eller träningspartner.

Jag pratar om träningsvärk!

DOMS

DOMS: Delayed Onset Muscle Soreness

Det känns oerhört bra att veta att jag gett någon annan person en för mig värdefull, mätbar och en härlig upplevelse. För träningsvärk är i vår fitnessvärld ett kvitto på resultat av ett gott arbete och fortsatt framsteg.

Det kan verka sardistiskt när jag skrattar åt mina klienters berättelser om hur svårt de haft att kliva ur sängen, gå eller sträcka upp armarna. Men det är inte menat så alls. För mig är det kärlek och stolthet över att de har levererat. En respons på de muskler som vi avsåg jobba på.

Vi gratulerar varandra och känner med varandra när någon berättar som sin värk. Benträning som resulterar i att man nästan kryper fram, har svårt att sätta sig på toalettsitsen m.m. Det är underbara anekdoter vi alla älskar och känner glädje med. Den skapar gemenskap, som män som gjort lumpen ungefär. Lite mandomsprov, eller i alla fall lidande för konsten.

”Jag känner av muskler jag inte trodde jag hade”

”Nu känner jag att jag lever”

”Jag har muskler, jag känner av dem!”

Eller när min äldsta dotter igår kom hem från sitt gympass (jag är inte involverad i hennes träning alls, utan hon har själv jobbat upp sitt egna intresse – i små myrsteg) ”Mamma, jag har värk i ryggen”  och jag utan att förstå om hon vill ha linidring för den eller inte säger ”ta den här massagekudden och kör den en stund, den lindrar värken” . Hon tittar på mig och säger ”nä, jag VILL ha mer värk imorgon”.  Det värmde i fitness-mammans hjärta ska ni veta!

Massagekudden som lindrar stela muskler

Jag förstår att ovana motionärer kan avskräckas av träningsvärk då man kopplar smärta med något farligt. Hjärnan signalerar att om du har ont i musklerna så ska de vila. Muskelvärk, träningsvärk beror på svullnad i musklerna efter en träning vilket leder till stelhet. Låter värre än vad det är. Men med lättare aktiviteter för att få igång cirkulationen i de berörda delarna så ökar rörligheten och smärtan minskar avsevärt. Det kan ta några smärtsamma minuter innan det infrias. Dessvärre kan stelheten komma tillbaka igen vid inaktivitet.

De flesta träningsvärken peakar vid andra dagen efter aktivitet för att sen klinga av. Förutom i vaderna. Denna fördröjda muskelvärk har i regel kommit från andra dagen efter träning för att peaka på tredje dagen och ibland längre fram. Förädiskt nog tror man att det inte kommer någon värk för de är knappt kännsbar första dagarna för att sen slå fullt ut när man minst anar det.

Muskelvärk får kroppen att kännas fastare, och vem vill inte ha fastare kropp?

Så njut av välbefinnande i att

  • Du har tränat och känner det
  • Dina muskler är nu förberedda att utvecklas och ta dig till nya nivåer
  • Du känner dig fastare, hårdare och att du faktiskt har muskler du inte trodde du hade
Soreness

Skulle nog ha formulerat ”impossible tasks two days after”

Nu finns det dock en liten procent människor som inte upplever träningsvärk alls eller väldigt lite. Tränar de sämre än andra menar man då? Inte nödvändigtvis. Men teorin att träningsvärk orsakas av extrentiska rörelser lutar jag mig till att kunna bekräfta via mina erfarenheter som PT. Exentrisk rörelse är när man bromsar upp en rörelse. Att gå ned för en trappa och springa i nedförsbacke är exempel på sådana rörelser. Eller göra benböj långsamt, vilket är betydligt jobbigare än att snabbt ”falla” ned.

Enligt nya rön sägs träningsvärken vara mikrobristningar i muskelcellerna och strukturella förändringar i muskelcellernas fibriller efter hårt belastande träning. Fibrillerna anpassar sig genom att lägga till nya sarkomerer (sammandragande enhet i myofibrillen som gör det möjligt för muskeln att dra ihop sig) vid Z-banden (den punkt i fibrillerna där sarkomererna kopplas samman). Denna förändring sker för att muskeln skall förbereda sig på en kommande belastning av samma slag. Det är alltså denna process som leder till att man inte får lika mycket träningsvärk efter nästa pass. Källa: http://www.styrkeprogrammet.se/

Soreness jokes

Det som inte dödar, härdar. Det regeln gäller definitivt träningsvärken, så njut av den härliga känslan. Skratta åt det så kommer ni älska den om ni inte redan gör det.

Träna lugnt… eller inte!