Stockholm

Workshop för kropp och själ

Phycical mental workshop

Gemensamt för alla oss idag är de ständigt ökade kraven på oss själva både från omgivningen, men inte minst från oss själva.

Att bara lägga sig ned och ge upp är inget alternativ heller, eller hur? Men någonstans måste vi få struktur på våra liv.

Fastän du tränar (med ständiga stressen att få in träningen i vardagen) och äter nyttigt (smygäter snask när ingen ser på) så är det ändå något som inte stämmer. skrik

  • * Har du fortfarande arga tankar ?
  • * Känner du dig fortfarande otillräcklig?
  • * Har du fortfarande svårt att förlåta ?
  • * Har du fortfarande känslor av skuld, rädsla, skam, sorg eller hat ?
  • * Rusar ditt sinne snabbt och rasande hela dagarna och du tycks bara inte kunna lugna det ?

Inga gröna smoothisar i världen kommer att kunna rena dina tankar.
Buddha sa ” Vi blir vad vi tänker”

Vår kropp är en spegel av vårt sinne och så vad vi tänker, visar  sig någonstans i vår kropp . Varje tanke vi har (och det kommer att vara ungefär 40,000-60,000 av dem i din hjärna varje dag ) filtreras ner i vår fysiska kropp genom vår fysiska handling , och frisätts biokemiskt som känslor .

Vi behöver träna inte bara våra kroppar fysiskt, vi behöver träna vårt mentala också! Meditation 2

Meditation

Till kommande workshops har jag bjudit in Ivan, med vilken jag hade några mycket lärorika och givande meditationssessioner förra våren.
Han har den mest lugnande röst och en mycket harmonisk personlighet.

Under vår session med honom kommer vi sitta i ett privat rum på Delta, där Ivan kommer att guida oss igenom olika faser av avslappning och andning. Efter sessionen ges utrymme att återkoppla våra upplevelser, samt ställa frågor till Ivan.

Programmet

I programmet på 2,5 timmar tänker jag följande upplägg under två lördagar i mars (12e och 19e)

15:00 Samling på Delta Gyms café

15:10 Gruppträning nere i gymmet med gruppträning som uppvärmning och vidare som par-övningar i styrketräning/cirkelträning

15:55 Dryckes/energipaus

16:05 Ivan introducerar sig

16:15 Meditation med Ivan

17:00 -17:30  Summering av meditationen och gruppsamtal i hur vi ska jobba vidare med dagens erfarenheter.

Avslut  (gymmet stänger 19:00 så ni får sitta kvar och prata eller träna mera tills de stänger).

SMAKPROVER på nyttiga snacks

Jag bjuder som vanligt på något gott och nyttigt till avslutningssamtalet.

IMG_20160103_151443

Grönkålschps är heelt sjukt goda! Superfood som snacks.

PRIS

Priset för denna 2,5 timmes session är 500 kr/person exkl gymavgift.

Plats Delta Gym Hälsingegatan 5, nära Odenplan i Stockholm.

Datum 12 eller 19 mars

Tid: 15:00 – 17:30

Välkomna med er anmälan så fort som möjligt här, dock senast 5 mars

Max 10 personer per workshop.

Vänligen uppge vilken av lördagarna 12 eller 19 mars som ni vill komma.

Känner ni någon som är intresserade att delta, så får ni gärna förmedla detta.

 

Välkomna!

Jag är inte en personlig tränare du ska skryta över

Från den dagen jag januari 2011 avslutade mitt jobb på Strängbetong som VD-sekreterare har jag en vision om vad jag ville göra i mitt liv.

Jag ville ge inspiration till förändringar för människor vars liv inte längre kändes tillfredsställande. På samma sätt som jag hade kommit till insikt om att det gick att förändra mitt liv, trots vad världen ville tro om mig, men främst vad de trodde om sig själva och vad som var möjligt för dem.

Historiskt om mig

och mitt liv så har jag nog alltid varit en trygghetskramande person som trivs med att lönen kommer varje 25e i månaden, alltid ha lite extra buffert ekonomiskt och gärna kalkylera familjens utgifter minst ett år i förväg.  Dessa egenskaper bland andra gjorde mig till en utmärkt sekreterare med kontroll och struktur i mitt yrkeutövanden och ordnat hemmaförhållande.

livet i betong

Grafisk betong om livets cykler från Strängbetong.

Innerst inne kände jag ändå att jag ville något mer med livet. Äventyr, utmaningar och ha variationer i livet. Men jag kom mig inte för att ta mig ur min bekvämlighetszon utan stannade slentrian kvar och hoppades på mirakel  – såvida inget tvingade mig vidare, vilket det gjorde.
Livet händer, ibland i något kaosartat och påtvingat. Utkastad i tomma intet och utan fotfäste och tvivlade på att det någonsin skulle bli bra igen.

Men ur askan reste sig nya möjligheter, mer erfarenheter och förbättrad livssituation. Och framför allt reste sig styrkan samt lärdomen om att jag var kapabel att ta mig ur alla svårigheter och göra dem till mina framgångar. Läs hela inlägget

Tävlingsform eller semesterform?

I min förra blogg skrev jag att det finns miljoner människor i världen som går på dieter – främst för att uppnå viktminskning. Och bara ett fåtal procent lyckas med den bedriften att nå sitt mål och bibehålla den långsiktligt.

Pt Alexandra Söder Stockholm

Tävlingsform eller semesterform?

Som tävlande fitnessatlet sen 2010 med 10 tävlingar bakom mig har jag erfarenhet i att det inte är en barnlek att gå på diet för en tävling. Betänk att bara några procent som lyckas med att uppnå ett sundare kroppsideal, hur svårt är inte tävlingsidealen som då är långt ifrån sunt eller hållbart?

Det uppstår framförallt psykologiska hinder på vägen i alla form av dieter där man måste dra ned på energiintaget och kroppen ska vänjas vid minskad kroppsfett när den egentligen strävar efter att ha så mycket reserver som möjligt.

Hormonerna löper amok, humöret dalar. Sug på allt gott man helst ska avstå ifrån ökar inte bara pga. hungern, men pga. att det psykologiskt påverkar en människa att få hinder satt för sig. Fixering vid saker man inte får äta blir just gigantiska fixeringar! Läs hela inlägget

Ta kontrollen och balansera ditt liv

Många av samtalen jag har med mina PT-klienter är just att hitta balansen i livet.
Det hektiska livet med karriär, barn, familj, hem, vänner ska kombineras med ens egna personliga välmående.
Och just den sista prioriteras bort av alltför många kvinnor.

Officefighter

Flera av mina klienter är kvinnor i högt uppsatta positioner i sina yrken. Det är chefer och egenföretagare och har därmed inte bara skyldigheter mot sina överordnande men även ansvar gentemot sin stab. Det spelar egentligen mindre roll om du är mellanschef eller högsta chef. Min erfarenhet av nära samarbete med chefer av alla slag i mitt yrke som sekreterare säger att den bördan är tung oavsett,  eftersom pressen alltid kommer från två håll.

Men låt oss tala om de kvinnor som nu inte bara har jobbet (chefer som anställd) som enda ansvar. Det finns barn, hem och familj i övrigt som fyller upp alla 24 timmarna per dygn också. Läs hela inlägget

Bryt sockerberoendet och förhindra sötsuget.

Tips för att bryta sockerberoendet och hindra sötsuget.

Cheescake1

Om du dagligen har högt sockerintag får du troligen än mer sug på socker. Det kan i princip kallas för beroende. Blodsockernivåer pikar efter en sockerkonsumtion, för att sedan falla, vilket i sin tur resulterar i ett sug på mer socker  efter ett par timmar. Vissa människor äter socker som svar på stress eller depression  och tar till kakor och godis för att uppnå känslomässigt välbefinnandet och därmed må bättre.  Ät balanserad, hälsosam mat för att kontrollera blodsockret är av vikt när man försöker förhindra suget. Läs hela inlägget

Jag har så ont i kroppen – och det är DITT fel!

En av de bästa komplimanger jag kan få av någon, klient eller träningspartner.

Jag pratar om träningsvärk!

DOMS

DOMS: Delayed Onset Muscle Soreness

Det känns oerhört bra att veta att jag gett någon annan person en för mig värdefull, mätbar och en härlig upplevelse. För träningsvärk är i vår fitnessvärld ett kvitto på resultat av ett gott arbete och fortsatt framsteg. Läs hela inlägget