Katarina om personlig träning och kostråd 2015

Katarina

katarina giskeVad fick dig att börja med personlig träning?
Jag har under större delen av mitt liv varit normalviktig och har oftast tränat ganska mycket. Jag simmade i en klubb under några år, tränade mycket ”aerobics” på 90-talet, sedan en hel del gym, klasser mm. Jag har så gott som alltid haft årskort på något gym och tränat av och till. Jag roade mig även med löpning och ägnade ett år åt karate. Efter att jag träffade min nuvarande man för 15 år sedan, ändrades mina prioriteringar. Jag tyckte att det var mycket trevligare att vara hemma på kvällarna efter jobbet och det blev fler goda än nyttiga middagar. Kilona smög sig på utan att jag egentligen märkte det. Det var ju förstås ingen annan som påpekade det heller, folk vill ju inte vara oartiga. Om jag någon gång sade något om min vikt själv, sade andra: Äh, det är inte så farligt.

När jag blev gravid första gången var min ursprungsvikt ca 15 kg mer än den vikt jag brukade ha. När jag var gravid tillät jag mig att äta vad jag ville utan särskilda restriktioner, vilket resulterade i en ganska omfångsrik kroppshydda. Det fick min mamma att faktiskt säga till mig att skärpa mig. Jag tyckte ju bara att kvinnor hade rätt att gå upp i vikt så mycket de ville när de var gravida! Några månader efter att jag fick mitt andra barn hade jag landat på en vikt ca 20 kg över min trivselsvikt. Jag tränade väldigt sporadiskt, försökte äta bra och lyckades gå ned ca 5 kg. 8 år efter första barnet och 6,5 år efter 2:a vägde jag fortfarande ca 15 kg mer än jag brukade innan jag träffade min man. Vad jag än försökte med, gick jag inte ned. Jag orkade helt enkelt inte engagera och anstränga mig. Det fanns så mkt annat i vardagen som upptog min tid. När jag hade fyllt 40 tänkte jag att om jag inte gör ngt nu, kommer jag förmodligen aldrig att uppnå en sundare vikt och återfå min passion för träning, som nu hade försvunnit helt. Jag har en väninna som hade tränat på Delta Gym. Jag såg deras hemsida och läste där om Alexandra Söder och Alexcellent. Jag blev så inspirerad och sugen på att börja träna med henne som PT.

Hur länge har du kört med personlig tränare?
Jag började träna med Alexandra strax innan sportlovet 2015. Efter 1 vecka hade vi kommit igång bra. Jag tyckte att det var så synd att vi nu skulle göra ett uppehåll under sportlovet, då vi skulle till Sälen. Då säger Alexandra: Jag ska också dit, vi kör där! Och det gjorde vi, på hotellets gym. Vilket engangemang! Det är höst nu, och jag tränar fortfarande med henne.

Vilken är den största skillnaden mot att träna själv?
Tiden går mycket snabbare när jag tränar med Alexandra. Jag tar i mycket mer än jag skulle ha gjort själv. Hon har lärt mig väldigt mycket om teknik och korrigerar mig så fort jag gör ngt fel. Hon har också fått mig att träna vissa muskelgrupper som jag tidigare aldrig själv uppmärksammade, exv övre delen av ryggen. Mina axlar har nu slutat sjunka framåt, och jag förstår nu att de gjorde det för att mina ryggmuskler var så svaga. Träningen med Alexandra är så genomtänkt och effektiv. Jag har träningsvärk efter varje pass med henne, vilket jag inte alltid får när jag tränar själv.

Vilka resultat har du uppnått?
Från slutet av februari till början av juli gick jag ned 10 kg, många centimeter i omfång och har blivit betydligt starkare. Jag kan nu se mina muskelkonturer och kan ha de kläder jag vill ha, inte de som döljer min kropp. Jag har verkligen fått tillbaka lusten att träna och tycker nu att det är riktigt roligt. I våras sprang jag Vårruset och i somras Midnattsloppet på bra tid.

Hur var det att följa kostupplägget?
Kostupplägget var väldigt bra med god och nyttig mat. Oftast var det lätt att hålla sig till kostschemat, men ibland var det lite svårt att äta så ofta. Jag förstod efter ett tag att mellanmålen är så viktiga för att undvika att plötsligt bli jättehungrig och slänga i sig vad som helst. Den bästa och lättaste dieten jag varit på någonsin och så effektiv! Mer en livsstil än en diet.

Vilka insikter har du fått så här med perspektiv på samarbetet mellan dig och Alexandra?
Alexandra är en väldigt varm, intelligent och sympatisk person med mycket humor. Hon är väldigt rak, ärlig och ödmjuk. Hon bjuder verkligen på sig själv och sina erfarenheter. Genom vår öppna och direkta kontakt har jag blivit medveten om mitt matbeteende och hur jag kan lära mig att handskas med det. Jag har lärt mig av henne att inte ge upp bara för att jag har en eller fler dåliga dagar. Dålig vecka eller månad för den delen. Det gäller att börja om och fortsätta. Jag har även fått mycket insikt i att man kan förändra sin kropp hur man vill. Att se hennes egen förberedelse inför tävling har varit så inspirerande. Hon har visat mig att det faktiskt går att ändra sina vanor beträffande träning och kost, bara man verkligen går in för det. Att träning faktiskt förändrar kroppen, både funktionsmässigt och utseendemässigt. Jag hade innan slutat tro på att det verkligen gick! Samarbetet mellan oss har fungerat strålande. Hon är så kunnig och bra på att förmedla sina kunskaper. En mer proffesionell och trevlig PT kan jag inte tänka mig. Jag tränar fortfarande med henne, och planerar att fortsätta med det. Jag vill fortsätta att utvecklas, det är en investering för livet.