Varför misslyckas de flesta dieter?

Dear dietÄr du på en diet just nu? Det gör även miljontals andra människor – och statistiken visar att de allra flesta (en svindlande 95 procent) inte kommer att lyckas gå ner i vikt och behålla den.

Så varför skulle din kost misslyckas? Och vad kan du göra för att se till att du är bland de framgångsrika 5 procenten?

 

1. Din kost är alltför strikt och du hamnar hetsätning på förbjudna livsmedel.
Kosten du följer förbjuder alla dina favoriträtter (choklad, ost, glass, chips …) som du känner berövad på. Du kan fortgå ett par veckor, men känner dig mer och mer uttråkad med monotonin i din rutin – och ger upp. Och när du ger efter, trycker du i dig de förbjudna livsmedlen för att kompensera för dagar av självförnekelse.

Åtgärd: En liten chokladkaka eller en enda påse chips, kommer inte att förstöra din diet. Tillåt dig själv att ha ett tillfälligt ätarfönster, – men var bara ärlig mot dig själv om portionsstorlekarna.

2. Du ser din diet som en temporär fix, inte en livsstilförändring
Kanske du har lyckats gå ner i vikt tidigare, för ett speciellt tillfälle eller händelse. Men du går oundvikligen tillbaka till dina gamla matvanor direkt efteråt, och ökar i vikt igen. Din kost är en ”quick fix”, i stället för en permanent förändring för att göra din livsstil hälsosammare.

Åtgärd: Använd din diet som en bra orsak för att prova massor av nya livsmedel. Sikta på att ändra din smak och hitta ditt sätt att äta hälsosamt som du vill hålla dig till långsiktligt.12112216_973239119405050_8914651442184872384_n

3. Du är för otålig med att uppnå resultat av din diet.
När du har fattat beslutet att gå ner i vikt, vill du det överstökat så fort som möjligt. När du upptäcker att din viktnedgång ”endast” ligger mellan 0,5 till 1 kg i veckan, blir du frustrerad och undrar över alla dessa historier om kvinnor som gått ned 15 kg på en månad! Efter ett par veckor ger du upp, övertygad om du misslyckats eftersom du inte gå ner i vikt så fort som du vill.

Åtgärd: Påminn dig själv att det tog månader eller år att komma upp till den vikt du befinner dig i, så det kommer ta tid att tappa det också. Tänk på att dieter som får dig att gå ned långsamt är mycket mer benägna att hålla målvikten på sikt också.

4. Du dukar under för allt-eller-inget tänkande i samband med viktnedgång.
ChokladpralinerEn dag, tar du dig en chokladkaka till förmiddagskaffet, nästan utan att inse, att när du har ätit den, bestämmer du dig för att din kost har misslyckats. Du struntar i din planerade lunch till förmån för en pizza, och fortsätter sedan med en oplanerad middag. Så du kan lika gärna ge upp för veckan …

Åtgärd: Intala dig själv att att en kaka inte kommer att förstöra din diet. En dålig dag behöver inte förvandlas till en dålig vecka eller en dålig månad. Fokusera på att göra ”bra” livsmedelsval, inte ”perfekta” ettor.

5. Din ämnesomsättning har avtagit.
Om du har en historia av jojo-bantning (tappat vikt sedan återfått den igen), har din kropp lärt sig att vara så effektiv som möjligt i samband med intag av energi. Det betyder att du bränner färre kalorier vid vila, och när du äter för mycket, kommer din kropp att lagra så mycket fett som möjligt för att gardera sig för nästa ”svält” när du dietar igen. Detta gör det svårare och svårare att gå ner i vikt och behålla den.

FettminskningÅtgärd: Motion i kombination med diet, garanterar att din kropp kommer att bryta ner dina fettdepåer – inte dina muskler, för att generera energi. Aerob träning hjälper också att hålla din ämnesomsättning hög.

Lycka till!